Prodej aut v Evropě klesá

Loni v létě si evropské automobilové trhy prošly turbulencemi. Nástup nové emisní normy zapříčinil neúměrné zvýšení registrací nových vozidel. Následný pád vrátil situaci do normálu. Od té doby však čelíme kontinuálnímu poklesu prodejů. Nejvíce si však polepšila Dacia.

dacia sandero

Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA) pravidelně zveřejňuje statistiky prodejů automobilů na evropských trzích. V úvahu bere všechny státy Evropské unie kromě Malty a k tomu ještě přidává údaje z Norska, Islandu a Švýcarska. Nově se dozvídáme o situaci na evropských trzích díky statistice prodejů za první pololetí roku 2019.

Musíme však připomenout, že meziroční srovnání je částečně zkreslené "panikou", ke které se schylovalo v důsledku nástupu přísnější emisní normy v září minulého roku. Ta sice naplno propukla až v srpnu, ale už v červnu některé značky nadprůměrně registrovali své vozy splňující pouze starší normu, aby je mohli prodávat i po 1. září.

Ani tato skutečnost však nic nemění na tom, že Evropa jako automobilový trh zaznamenává celkový pokles prodejů. Od ledna do června letošního roku se ve zmíněných státech prodalo 8 426 190 vozů, což je o 3,1 % méně než za stejné období před rokem. Méně registrací si na konto připsali všichni lídři evropských trhů. Jedničkou na trhu zůstává Volkswagen s 936 348 prodanými vozy, což je pokles o 6,5 %. Stejnou ztrátu zaznamenal i druhý Renault. Prodej třetího lídru automobilů Peugeotu se meziročně snížil o 3 %.
autosalon Mercedes

Z německého prémiového tria je na tom nejlépe Mercedes-Benz, který zaznamenal ztrátu pouze 1,8 %. Hned za ním následuje BMW s minimální ztrátou 0,3 % a Audi s poklesem 6 %. První značkou v žebříčku s meziročním nárůstem registrací je Citroën na dvanáctém místě, který si polepšil o 6,5 %. O příčku níže je Dacia s nejvyšším nárůstem registrací z výrobců v první dvacítce, a to 10,1 %.